aprill 11, 2009

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

Amelie on midagi seletamatut, justkui nostalgiline mälestus kuskilt kaugest ajusopist või igihaljas soov reisist Pariisi pühapäevahommikuse tänavakohviku triibulise päevavarju alla kohvi jooma ja trühvleid sööma. Või mõlemat.

Jean-Pierre Jeuneti ja Guillaume Lauranti kirjutatud stsenaarium loob maagilise, ent igapäevase maailma, kus lapselikud soovid, elu pisiasjad ja Pariisi käegakatsutamatu sarm on ühendatud vaatemänguliseks tervikuks. Ehkki filmi peakangelaseks on üks tütarlaps, Amelie Poulain (Audrey Tautou), ei ole tegevustik sugugi koondunud selle naiivse, kuid äärmiselt heasüdamliku pariisitari ümber, sest tänu Amelie soovile aidata ennast ümbritsevaid inimesi, on loosse kaasatud kõik, kellega naine oma teel kohtub. Ehkki nii mõnegi tegelase ekraaniaeg jääb lühikeseks, teevad siinkohal stsenaristid selle töö, milles paljud on haledalt läbi kukkunud: kõrvaltegelasi tutvustatakse veenvalt ja humoorikalt, mille juures nimetab jutustaja iga isiku meelistegevuse (mullikile lõhkumisest kuni tööriistakarbi puhastamiseni välja). Nimetatud pisiasjad on piisavalt isiklikud, et nendega võiks samastuda iga inimene ja nii tekib side karakteri ja vaataja vahel suurema vaevata.


Audrey Tautou sobib Amelie rolli nagu valatult, püsides tihedalt kannul Guillaume kirjutatud leidlikel dialoogidel. Audrey nukulik välimus mängivad samuti kehastatud karakteri naiivse ja lapseliku iseloomu kasuks, tehes temast armastusväärse ja kahtlemata ühe meeldejäävama tegelase kõikidest vähemalt lähiajal nähtud filmidest.



Muinasjutulisele pildile annab palju juurde ka Bruno Delbonneli kinematograafia, mis esitab Amelie imelise saatuse võrdväärselt tema sisule: kuldsed ja küpsed värvitoonid annavad jutule juurde tema muinasjutuliku võlu ja unistava laadi. Yann Tierseni kirjutatud taustamuusika ei jää alla linateose eelmainitud koostisosadele, sest pildile külge poogitud idüllilist pariisielu meenutavad lood on kuulatavad ka ilma Amelie imelise saatuse jälgimiseta. Täieliku elamuse saamiseks tuleks aga film mõistagi koos pildiga vaadata.

Kommentaare ei ole: